תמ”א 38

בשנת 2005 הקימה הממשלה את תוכנית תמ”א 38 כמענה למצבם הערירי של המבנים בארץ, התוכנית שבמקור נועדה לחיזוק המבנים מפני רעידת אדמה התחיל לפעול במסגרת רחבה יותר רק לאחר שנת 2008 כאשר הממשלה אישרה במסגרת התוכנית גם הוספת יחידות דיור חדשות בבניין.
העלות הגבוהה של שיפוץ וחיזוק בניין אילצה את דיירי הבניין הקצאה משאבים כספיים גדולים מאוד, משאבים שלרוב הדיירים לא היו, וכך רק בניינים בודדים שופצו במסגרת תמ”א 38 עד שנת 2008. לכן בשנת 2008 הממשלה אישרה את תוספות יחידות דיור בבניין, תוספות אלו בעצם כיסו את עלות השיפוץ שכן דיירי הבניין ימכרו דירות אלו לקונים פוטנציאלים, הכנסה הכספית של מכירת הדירות החדשות כיסו את רוב העלות ואפילו השאירו רווח לעיתים.

אך לפני התחלת השיפוץ על דיירי הבניין לפנות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וועדה זו מאשרת את היקף השיפוץ, כמות היחידות הדיור שיתווספו, אם בכלל, ותוספות אחרות.
 

הוועדה יכולה לאשר מספר פעולות בחיזוק הבניין: שיפוץ וחיזוק בלבד ללא הוספת יחידות דיור, הוספת יחידות דיוור חדשות, הוספת קומה, הוספת אגף, הרחבת יחידות הדיור הקיימות (הרחבה זו חייבת לכלול ממ”ד), הוספת מרפסות, הוספת מעליות והוספת חנייה.

הוועדה איננה חייבת לאשר את כל אלמנטים אלו ולמעשה יכולה לאשר אחד, יותר או את כולם תלוי במיקום המבנה ובסביבתו ובהתאם לתקנות האזוריות, כמובן שככל שיותר תוספות מאושרות בוועדה כך ערך הבניין ויחידות הדיור עולות, כך הקבלן מרוויח יותר ושווי הדירות של הדיירים עולה.

הקמת תוכנית תמ”א 38 איננה הליכה בפארק, חיזוק ושיפוץ מבנה שלם כולל המון בירוקרטיה, אישורים, וועדות, תוכניות בנייה, שכירת אנשי מקצוע ועוד דברים רבים אחרים. דיירים רבים נרתעים מכמות ההשקעה והעבודה הנדרשת ולכן מעדיפים לפנות לקבלן מורשה שייקח את הפרויקט על כתפיו בתמורה ליחידות דיור בבניין.

נראה כי ישנם רק יתרונות, הבניין יחוזק בהתאם לתו התקן ויהיה בטוח בעת רעידת אדמה, המבנה כולו ישופץ כולל הדירות הקיימות, לרוב תתווסף גם מעלית לבניינים בהם מעלית לא קיימת, בעקבות כך שווי של הדירות הקיימות עולה, כך הדיירים מרוויחים והקבלן עושה את חלקו במכירת יחידות הדיור החדשות שהתווספו. אם זאת יש לקחת בחשבון שפרויקט כזה הינו פרויקט מסובך ודברים רבים יכולים להשתבש בדרך לכן חשוב מאוד לקחת קבלן מנוסה ומקצועי לביצוע העבודה.